گروه طب کار و طب فیزیکی

چکیده پایان نامه دکتر مریم معمار زاده

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

عنوان:

بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر سطح دانش، نگرش و عملکرد کارگران در استفاده از وسایل حفاظت شنوایی

استاد راهنما: دکتر فرزانه رحیم پور

استاد مشاور: دکتر فاطمه احمدی - دکتر شبنم نیرومند

دانشجو: دکتر مریم معمارزاده

چکیده

هدف: مهم ترین عامل ایجاد کننده کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا، مواجهه طولانی مدت با صوت بالاتر از 85 دسی بل و عدم استفاده از وسایل حفاظت شنوایی است. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر سطح دانش، نگرش و عملکرد کارگران در استفاده از وسایل حفاظت شنوایی می باشد.

روش اجرا و مواد مورد استفاده: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی است که بر روی کارگران یکی از مراکز صنعتی در سال 98-97 صورت گرفت. افراد شرکت کننده در این مطالعه به سه گروه (1-گروه آموزش به صورت حضوری (تئوری و عملی)، 2-گروه آموزش غیر حضوری (به صورت آموزش الکترونیک)، 3-گروه کنترل که آموزشی دریافت نکردند) تقسیم شدند. انتخاب جمعیت مورد مطالعه به صورت تصادفی و بر اساس لیست دریافت شده از کارگزینی کارخانه بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای مشتمل بر 4 بخش (اطلاعات دموگرافیک، دانش، نگرش، عملکرد) که قبل از مداخله آموزشی و یک ماه بعد از مداخله، توسط کارگران تکمیل گردید؛ استفاده شد. تحلیل داده ها  با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS  صورت گرفت.

یافته­ ها: 164 فرد (45 نفر در گروه آموزش حضوری، 71 نفر در گروه آموزش مجازی و 48 نفر در گروه کنترل) وارد مطالعه شدند که میانگین سنی آنها در گروه آموزش حضوری 4.29 ± 40.93 سال، در گروه آموزش مجازی 6.26 ± 40.23 سال و در گروه کنترل 6.34 ± 39.56 سال بود (P=0.53). میانگین نمره دانش (P=0.33) و نگرش (P=0.42) در گروه آموزش حضوری در پایان مطالعه افزایش یافته بود اما این افزایش از لحاظ آماری معنی داری نبود. همچنین میانگین نمره دانش (P=0.88) و نگرش (P=0.80) در گروه آموزش مجازی در شروع و پایان مطالعه تفاوت آماری معنی داری نداشت. اما میانگین نمره عملکرد در گروه آموزش حضوری (P˂0.001) و همچنین گروه آموزش مجازی (P˂0.001) در پایان مطالعه افزایش آماری معنی داری یافته بود. سایر نتایج نشان داد که میان میانگین نمره عملکرد در گروه های آموزش حضوری و کنترل (P˂0.001) و آموزش مجازی و کنترل (P˂0.001) در پایان مطالعه اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد.

نتیجه­ گیری: براساس یافته های مطالعه ما به نظر می رسد که برگزاری دوره های آموزشی چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی موجب افزایش سطح دانش و نگرش کارکنان و همچنین افزایش معنی دار عملکرد کارکنان در استفاده از وسایل حفاظت شنوایی می شود بنابراین توجه بیشتر به سیاست های آموزشی جهت کاهش اختلالات شنوایی در کارگران در محیط های کاری و صنعتی پیشنهاد می گردد.